Готуємо дітей до 5 го класу
Високий рівень психологічної готовності четвертокласників до навчання в основній школі – запорука успішної адаптації та гармонійного розвитку особистості дитини у 5 класі
Основними складовими поняттями «готовність до навчання в основній школі» є:
- сформованість основних компонентів навчальної діяльності, успішне засвоєння програмного матеріалу;
- новоутворення молодшого шкільного віку – особистісна рефлексія та інтелектуальний розвиток;
- якісно інший, більш «дорослий» тип відносин із вчителями й однокласниками.
У дітей молодшого шкільного віку продовжує формуватися прагнення на все мати свою точку зору. У них також з’являються думки про власну соціальну значущість – самооцінка. Вона складається завдяки розвитку самосвідомості і зворотного зв’язку з іншими людьми, з тими, чиєю думкою вони дорожать. Молодший шкільний вік – завершення розвитку самосвідомості. Третій період розумового розвитку за Ж. Піаже 7-11 років – період конкретних розумових операцій. На зміну децентрації приходить здатність зосереджуватися на декількох ознаках відразу, співвідносити їх, враховувати одночасно декілька вимірювань стану об’єкту або події. У дитини розвивається також здібність у думках відстежувати зміни об’єкту. Виникає рефлексивне мислення.
Для підготовки дитини до 5 класу необхідно:
1. Розвивати соціальні навички: (Самостійність, відповідальність, ініціативність, дисциплінованість, товариськість).
Для цього дитина повинна:
- мати постійні домашні обов’язки, які ніхто та ніколи замість дитини не виконує (прибирати у своїй кімнаті, слідкувати за чистотою свого одягу, утримувати у порядку свої особисті речі, поливати квіти, виконувати якісь доручення по відношенню до молодших братів та сестер, дотримуватись обіцянок чи правил, орієнтуватися на звернення дорослого);
- мати можливість самостійно приймати будь які рішення (як провести вільний час, з ким з друзів зустрічатися, в якому порядку виконувати свої обов’язки), басити та аналізувати наслідки свої вчинків;
- проявляти власну ініціативу у типових життєвих ситуаціях для вирішення виникаючих труднощів (запитати дорогу, про щось домовитись, з’ясувати розклад, знайти нову інформацію).
2. Задовольняти основні вікові потреби: почуття дорослості, схильність до фантазування, прагнення до експериментування). Для цього:
- відносини з дитиною мають будуватися на основі рівноправних стосунків, дитина має відчувати, що з нею рахуються, що є питання, в яких дитина компетентна. Думка дитини авторитетна, ніким не пере провіряється, дії дитини не дублюються дорослим.
- дитина має можливість проявити свою фантазію, наприклад у виборі подарунка, оформлені власної кімнати та ін.;
- дитина має можливість краще пізнавати себе свої можливості, застосовувати на практиці свої здібності (вчитися плавати, кататися на велосипеді, знайомитись та встановлювати стосунки з однолітками).
3. Сприяти формуванню недостатньо розвинених навичок, необхідних для успішного навчання. Для цього:
- обов’язково читати книги та обговорювати з батьками прочитане (аналізувати, робити висновки, відстоювати свою точку зору, бачити причини вчинків різних персонажів) те саме стосується переглянутих фільмів чи спектаклів;
- займатися справами, які розвивають моторику (діти, які не вміють швидко писати, не встигають засвоювати матеріал);
- дотримуватись режиму дня планування (у цьому віці дуже допомагає чіткий розпорядок дня. Співпрацюючи з батьками учнів, допоможіть школяреві раціонально спланувати свій час, врахувати необхідність і навчання, і відпочинку)
- займатися творчістю, малюванням, слухати музику, обговорювати з близькими свої враження від краси природи, переглянутих фільмів, життєвих подій;
- приймати участь в загальній роботі (з батьками, ріднею, ровесниками, проявляти гнучкість, йти на поступки заради спільного блага, уміти враховувати інші очки зору, та інтереси інших людей);
- вміти спілкуватися ( уміти не боятися у складних ситуаціях звертатись до дорослого, навички і варіанти поведінки в ситуаціях коли дитина програла, має домовитись).
Розвивати мотивацію до навчання:
1. Розвивати природну допитливість дитини, зробити процес навчання цікавим для дитини. Діти відрізняються цікавістю. Тому вони виявляють особливу увагу до нових і невідомих обставин.
2. Інтерес до способу виконання.
4. Створення ситуації успіху для дитини, формування у неї віри у власні сили.
5. Навчити учнів поділяти складні завдання на етапи і виконувати ці етапи послідовно. Це знизить у дитини напруження перед великими і складними завданнями, додасть їй впевненості та навчить планувати свою діяльність
6. Актуалізація творчої позиції.
7. Потреба у самопізнанні та самовихованні.
8. Потреба у соціальному визнанні.
9. Усвідомлення значимості навчання для себе та інших.
Немає коментарів:
Дописати коментар