4 клас (9-10
років)
Фізичний розвиток
Приблизно з 10-ти
років дівчатка випереджають у вазі хлопчиків. У них починається
передпубертатний період, під час якого вони набирають додаткову масу тіла, яка
забезпечує запас для наступного «стрибка росту». В цей період діти мають підвищену
потребу в поживному та калорійному харчуванні, а недостатнє чи незбалансоване
харчування може спричинити сповільнення росту і розвитку в підлітковому віці.
Психічний розвиток
У цей період завершується
виражена спеціалізація лівої півкулі головного мозку, яка більш пристосована до
аналітичної діяльності й відповідає за логічне мислення, формулювання понять,
побудову узагальнень, висновків, складання передбачень тощо.
Завдяки цьому учні
четвертого класу здебільшого вчаться швидко і зосереджено. Самостійно працюють
із підручником, розуміють значення піктограм, символів, шрифтових виділень.
Завдяки розвитку логічного мислення посилюється здатність до:
·
аналізу – учні класифікують, групують,
знаходять причиново-наслідкові зв'язки;
·
синтезу – визначають головне, роблять висновки;
·
передбачення – передбачають розвиток подій;
·
оцінки – оцінюють ситуації, здатні до
самооцінки.
Соціальний розвиток
У стосунках із
дорослими найважливішою рисою цього віку є особлива відкритість душі. Діти не
лише пускають дорослих у свій внутрішній світ, а й запрошують до нього. Вони із
задоволенням спілкуються з дорослими. Це практично останній віковий період, коли
дитина настільки відкрита, що саме у цей період можна особливо ефективно
впливати на формування її світогляду. Деякі діти перебувають на порозі пубертатного періоду,
починають відстоювати свої права, ігноруючи обов’язки.
У стосунках з
однолітками діти стають самостійнішими у розв’язанні шкільних проблем. У
групових іграх та спільному навчанні вони охоче беруть на себе роль лідера.
Переймаються справами друзів, допомагають, надають психологічну підтримку.
Актуальні проблеми
У четвертому класі
діти готуються до першої у своєму житті Державної підсумкової атестації (ДПА).
І хоча результати атестації не мають для них життєво важливого значення
(наприклад, від цього не залежить, чи приймуть дитину до 5-го класу), значна
частина дорослих (учителів і батьків) дуже хвилюються та передають своє
хвилювання дітям. Пов’язані з цією
подією розумові та емоційні перевантаження можуть зашкодити дитині, змінити її
пізнавальну мотивацію на менш продуктивну мотивацію уникнення («Я вчуся не
тому, що мені цікаво, а щоб не отримати поганих оцінок на ДПА»). А
якщо оцінки виявилися недостатньо високими, мотивація до навчання може істотно
знизитися. Завдання вчителів і батьків– не допустити цього та
підтримати дітей незалежно від результатів ДПА, пояснити, що оцінки – це лише
цифри, які жодним чином не відображають їхнього потенціалу.
Немає коментарів:
Дописати коментар