Початкова школа ( молодший
шкільний вік 6-10 років)
Молодший шкільний вік є
важливим у становленні особистості дитини, бо саме тоді закладаються основи
особистісного розвитку учнів початкової школи.
Віковими особливостями дітей 1 - 4 класів можна вважати:
· незначний соціальний та
моральний досвід,
· підвищену емоційність, вразливість і водночас
пластичність до морально-етичних впливів,
·
імпульсивність та безпосередність поведінки дитини,
· бажання постійно розширювати
коло спілкування.
Розрив між знаннями моральних
принципів і відповідною поведінкою - найхарактерніша властивість дитини цього
віку. Подальшого розвитку набуватимуть такі моральні почуття: провини,
сорому, обов'язку, відповідальності, справедливості, власної гідності,
сумління.
·
Основними потребами дитини в початкових класах
є необхідність:
·
у спілкуванні з людьми,
·
в емоційному контакті,
·
визнанні, оцінці своїх дій та вчинків,
·
виявленні власних позицій у
ставленні до інших, світу,
·
у дружбі, товариськості, повазі до особистості, самоповазі,
·
набутті нових знань та вмінь для пізнання довкілля.
Перед вчителем постає важливе завдання: вирізняти мотив вчинку, роз'яснюючи
дитині його сутність і правильність в різних типових життєвих ситуаціях, даючи
їй можливість емоційного «переживання» разом із практичним застосуванням
отриманих знань. На цьому віковому етапі у дитини формується ядро
особистості (моральні почуття, цінності, переконання), відбувається набуття
досвіду моральної поведінки. В учнів виникає ще одне новоутворення - відносно
стійкі форми поведінки і діяльності,
які в майбутньому становитимуть основу формування її характеру.
Молодший шкільний вік (за І.
Д. Бехом) виявляється сприятливим щодо
виховання у дитини фундаментального для її морального розвитку новоутворення, яким є здібність
цінувати особистість людини.
Головним новоутворенням навчальної діяльності є формування теоретичного мислення дитини, що
знаходить відповідне вираження і в рівні сформованості у дітей особистісних
моральних якостей, першооснов багатьох моральних понять: доброти (гуманності),
людяності, милосердя, чуйності, співчуття, чесності, справедливості,
терпеливості та ін.
Формування особистості
молодшого школяра значною
мірою визначається реалізацією у виховному процесі діяльнісного підходу, згідно з яким моральні правила і норми дитина
засвоює активно, в процесі діяльності та спілкування з дорослими,
однолітками, старшими та молодшими дітьми. Основна функція її полягає в тому,
що в ній набувається досвід ставлення дитини до світу, до людей, до самої себе.
Виховання молодших школярів
здійснюється у процесі навчально-пізнавальної діяльності як провідної шляхом
внесення ціннісних складових у зміст навчальних предметів, відведення належного місця
«спільно-взаємодіючій діяльності» як на уроках, так і в позаурочний час;
гуманізації взаємин у системах «учитель - учень», «учень - учень»; використання
вчителем демократичного стилю спілкування з учнями; створення умов для творчої
самореалізації кожної особистості.
Важливим є особистісно
орієнтований підхід у вихованні молодших школярів, оскільки для дітей цієї
вікової групи характерна особлива сенситивність до морально-етичних впливів, а надто сприйняття
норм культурної поведінки, спілкування, мовного етикету, культури
взаємовідносин.
Дуже часто внутрішнє
самопочуття, емоційний настрій дитини залежить від особистості вчителя
початкових класів, оскільки для учнів 1 - 2-х класів учитель залишається центральною фігурою,
арбітром, авторитетом. Лише в 3 - 4-х класах самооцінка, оцінка однолітків
починає переважати оцінку вчителя.
Зовнішнім вираженням позиції дитини є участь її у
різноманітних ситуаціях дитячого життя. Вона виявляється залежно від очікувань
вчителя і дитини. Діти з невиправданими очікуваннями часто стають агресивними
або, навпаки, пригніченими; боязкими або недовірливими, соціально інфантильними
або неспокійними. Ці аспекти необхідно враховувати у роботі з дітьми та
батьками.
Головне завдання вчителя -
навчитись створювати і використовувати у шкільному житті ситуації, в яких
знання і дії були б злиті та дозволили б фіксувати динаміку духовно-морального
розвитку дитини, суть якого
полягає у вмінні дитини самостійно, а іноді за допомогою вчителя, реалізувати
свої здібності до практичної діяльності. Вчитель має допомогти дитині
розвиватись від елементарних навичок поведінки до більш високого рівня, для
якого необхідні самостійність у прийнятті рішень і моральний вибір.
Ефективність різних видів виховання залежить від
спрямованості виховного процесу, форм і методів його організації. Пріоритетними для учнів початкових класів є
активні методи, що спрямовані на самостійний пошук істини та сприяють
формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості.
Оскільки у молодшому віці у
дітей домінує образне мислення, то найбільш характерними є такі форми
діяльності: ситуаційно-рольова гра, сюжетно-рольова гра, гра-драматизація,
інсценування, гра-бесіда, гра-мандрівка, екскурсія, ігрова вправа, колективне
творче панно, бесіда, тематичний зошит, ранок, свято, усний журнал, групова
справа, оформлення альбому, уявна подорож, конкурси, ігри, школа ввічливості,
демонстрація, розповідь, моделювання, вікторина, екскурсія, виставка малюнків,
операція-рейд, виставка-ярмарок, перекличка повідомлень, добродійна акція,
хвилини з мистецтвом, година спостереження, година милування, спортивні
змагання, козацькі забави, театральна вистава, ляльковий театр, ведення
літопису класного колективу, веселі старти, естафети, догляд за рослинами і
тваринами.
Останнім часом з’явилася тенденція розділити
початкову школу на два етапи: 1-2 і 3-4 класи. На першому етапі навчання
відбувається переважно у формі гри, а навколишній світ вивчається так, як діти
його сприймають, – цілісно, а не за галузями знань.
Далі розглянемо особливості фізичного, психічного
та соціального розвитку учнів, а також актуальні проблеми школярів для кожного
класу початкової школи. Як і в будь-яких вікових періодизаціях, тут описуються
загальні характеристики середньостатистичної дитини, якої насправді не існує.
Тому індивідуальні відхилення є неминучими.
http://korysne.ostriv.in.ua/
Немає коментарів:
Дописати коментар