Особливості психосоціального розвитку
учнів 5-го класу
Віковий період 10-11 років характерний переходом від молодшого
шкільного віку до підліткового. Як і будь-який перехідний період, він має свої
особливості і пов'язаний із певними труднощами як для учнів і їхніх батьків,
так і для вчителів.
Навчальна діяльність
доповнюється іншими видами діяльності, і всі разом тепер вони впливають на
психічний розвиток учнів. Навчальна діяльність при цьому залишається
основною і продовжує визначати зміст мотиваційних сфер особистості. Якісно
змінюються вимоги до мотивації навчальної діяльності. З'являється новий вид навчального
мотиву — мотив самоосвіти, представлений у простіших формах (інтерес до
додаткових джерел знань). Крім того, успішне навчання в середній школі вимагає
глибших і змістовніших спонукальних сил: орієнтування на способи
отримання знань, інтерес до закономірностей і принципів, розуміння сенсу
навчання «для себе».
Перехід від дитинства до підліткового віку
характеризується своєрідною мотиваційною кризою, викликаною зміною соціальної
ситуації розвитку, а також внутрішньої позиції школяра.
Істотно міняється
і характер самооцінки школярів цього віку. Звичні в молодших класах ситуації,
коли самооцінку визначав учитель на підставі результатів навчання, піддаються
коригуванню і переоцінці іншими дітьми; при цьому до уваги беруться ті якості
дитини, які виявляються у спілкуванні.
Перехід з початкової школи в середню
пов'язаний з появою нових
учителів, різноманітністю їхніх вимог, заняттями в різних кабінетах, потребою
вступати у контакти зі старшокласниками. Для дитини це означає перше зіткнення
з суперечностями у стосунках, адже і в майбутньому на її шляху зустрічатимуться
люди, які сприйматимуть її по-різному. Важливим завданням для неї в цій ситуації
є збереження самоповаги, в чому їй зобов'язані допомогти педагоги і психолог.
Ще одним завданням педагогів і психолога на цьому етапі
соціалізації п’ятикласника
буде навчання здатності усвідомлювати
свої мотиви і спонукання, вміти формулювати оцінні судження про себе.
Доцільно в цьому віці пропонувати дітям різні анкети, розмовляти з учнями про них
самих, про те, як вони представляють себе порівняно з іншими учнями.
Фізичний розвиток. Початок передпубертатного періоду,
спостерігається швидкий «стрибок» росту,
порушення пропорцій (швидко ростуть стопи, кінцівки).
Психічний
розвиток. У розумовому
аспекті починається поступовий перехід від конкретного
мислення до абстрактного. Проте абстрактне мислення ще не повністю розвинене,
тому треба уникати навчального матеріалу, в якому багато нових понять (рекомендовано
не більше трьох нових термінів за один урок). Більше цікавого, конкретного, практичного, актуального.
Соціальний розвиток. Загалом велика залежність від батьків,
учителів, але з огляду на перехід до основної школи, посилюється автономність. В
основній школі, як правило, немає групи продовженого дня, тому дедалі більше
дітей самостійно ходять до школи, а після занять до приходу батьків
залишаються без нагляду дорослих. У структурі класу формуються групи,
переважно з дітей однієї статі. Лідерами найчастіше є учні, які добре вчаться
або можуть зацікавити інших особливими здібностями чи навіть новими іграшками,
модними речами.
Актуальні проблеми. Виникає загроза «зриву адаптації».
Багато нових предметів і вчителів, різні вимоги, потреба самостійного виконання
домашніх завдань (якщо учень відвідував групу продовженого дня в початковій
школі) і як наслідок — зниження успішності — такі проблеми постають перед
багатьма учнями. Перше півріччя у 5-му класі вважається навіть складнішим, ніж у
першому. Найголовніша проблема в тому, що діти не вміють ефективно
спланувати час, щоб його вистачило не лише на заняття, а й на відпочинок. Це
призводить до перевтоми, частих захворювань, зниження оцінок і втрати інтересу
до навчання. 5—6-ті класи вважаються вирішальними у тому, буде дитина вчитися чи
вона відмовиться від зусиль у цьому напрямі й почне самореалізовуватися в інший
спосіб. Тому профілактика «зриву адаптації» і стресів має бути
вирішальною у 5-му класі.
Багатьом дітям, зокрема сором’язливим,
важко спілкуватися з новими вчителями. Тому п’ятикласників
важливо вчити ефективних прийомів спілкування,
зокрема, вмінню долати сором’язливість (як попросити про послугу, по допомогу тощо).
Головна проблема полягає в тому, що
п’ятикласники зазвичай не відвідують групу продовженого дня, більшість ходять
додому самостійно і часто бувають вдома самі або спільно з однолітками гуляють
поза межами двору, можуть вибирати для ігор будівельний майданчик, недобудову,
ліс, берег річки, інші небезпечні місця.
З огляду на це,
особливу увагу треба приділити навчанню дорожньої і побутової безпеки, а також
умінням спілкуватися зі сторонніми людьми та відмови від пропозицій пограти у небезпечних
місцях і з небезпечними предметами.
Немає коментарів:
Дописати коментар