Фізичний розвиток. Триває статеве дозрівання підлітків. У переважної більшості учнів пубертатний
період уже розпочався. Ті, в кого він «запізнюється», можуть мати проблеми.
Переважно це стосується хлопців, які на вигляд молодші і фізично слабші за
своїх однолітків. З такого підлітка
можуть зробити «цапа-відбувайла», і тому він потребує захисту та моральної підтримки з боку дорослих, а також розвитку
соціальних навичок, зокрема впевненої поведінки, протидії насиллю і
дискримінації, розбудови рівноправних стосунків.
Психічний розвиток. У підлітковому віці процеси збудження
переважають
над процесами гальмування. Цим пояснюється підвищена збудливість, емоційна
нестійкість і гіперактивність підлітків. Однак порівняно із
семикласниками учні 8-го класу дещо врівноваженіші, хоча вони, як і раніше,
переживають із приводу своєї зовнішності та стосунків з оточенням.
У цьому віці важливо мати змогу
відверто поговорити про свої проблеми з дорослими, яким вони довіряють, або із
близьким другом. Якщо такої змоги нема, підліткові може загрожувати депресія. Це доволі небезпечно, адже, на відміну
від інших підліткових проблем, які зменшуються з віком, підліткова депресія
здатна лише продовжуватись і посилюватись у дорослому віці.
Дуже важливо мотивувати підлітків
замислюватися про своє майбутнє, планувати життєві цілі та шляхи досягнення їх. Адже в тих учнів, які живуть тільки
сьогоденням, емоційно заглиблюються в підліткові компанії, спостерігається
зниження інтересу до навчання і, як наслідок — до шкільної успішності.
Соціальний розвиток. Спілкування з однолітками є вирішальним
у становленні особистості підлітка. Воно може сприяти його успішній соціалізації, а
може і штовхнути до асоціальної поведінки. Особливого значення для
підлітків набуває дружба. Саме у спілкуванні з близьким другом
відбувається процес самопізнання. Однак підлітки не лише прагнуть до
саморозкриття, а й пильно оберігають свій внутрішній простір. Тому в друзях
вони найбільше цінують здатність зберігати довірені їм таємниці.
Однак роль сім’ї також дуже важлива. Зокрема,
довірливі стосунки в родині можуть компенсувати деякі труднощі у спілкуванні з
однолітками, допомагають підліткові визначити свою позицію щодо асоціальних
прагнень його приятелів. І навпаки, не знайшовши порозуміння в родині,
підліток шукатиме тепла й уваги серед своїх однолітків. Дитина, яка була
жертвою жорстокого поводження в сім’ї, може самостверджуватися через знущання
над слабшими і молодшими.ватися через знущання над слабшими і молодшими.
Актуальні проблеми.
Прагнення
незалежності. Якщо ви працюєте з восьмикласниками, то, напевно, знаєте, як часом складно
«втримати» їхню увагу. Нерідко вони поводяться агресивно,
демонстративно ігнорують вимоги вчителя. У такий спосіб підлітки доводять іншим
— і передусім собі — свою дорослість. Інший вияв потягу до незалежності
можна помітити в підлітковій субкультурі, що заперечує традиційний варіант
дорослості — загальноприйняту моду, лексику, музику, розваги. Адже
найціннішою ознакою дорослості підлітки поки що вважають свободу і можливість
діяти на власний розсуд. Однак хоча в багатьох аспектах підлітки
почуваються дорослими, та справжньої самостійності вони ще не мають, бо
матеріально повністю залежать від батьків. Їм важливо усвідомити, що вони не марно
витрачають цей час, а разом із батьками роблять інвестиції у своє майбутнє.
Адже щоб досягти успіху в сучасному світі, треба здобути освіту.
Екпериментування з ПАР. Восьмикласники — це вікова категорія,
яка найбільше експериментує з психоактивними речовинами (переважно тютюном і
алкоголем). Куріння і вживання алкоголю є проявами ризикованої поведінки і можуть
стати послідовними кроками до вживання міцних алкогольних напоїв, нелегальних
наркотиків, ранніх статевих стосунків тощо. Тому держава, школа і
родина мають стати єдиним фронтом на шляху цих згубних звичок.
Важливо пояснити батькам, що будувати
довірливі стосунки з дитиною — не означає відмовитися від контролю за тим, чим
вона займається у вільний від школи час. У родині і в школі доцільно ввести чіткі
правила, спрямовані на запобігання вживанню психоактивних речовин. До
розроблення цих правил у навчальному закладі треба залучити педагогів, учнів і
батьків, а після затвердження цих правил стежити за неухильним дотриманням їх.
Практикою доведено, що у школах, де
проводиться профілактична робота й існує контроль, порушення правил трапляються
вкрай рідко. І навпаки — там, де такого контролю нема, палять і вживають алкоголь
більшість старшокласників.
Ранні статеві стосунки. Серед восьмикласників уже трапляються
сексуально активні підлітки. Це переважно ті, хто в такий спосіб задовольняє
свої несексуальні потреби (в любові, визнанні, єднанні з групою). Інакше
кажучи, 13—14-річні підлітки вступають у сексуальні стосунки, щоб здаватися
дорослішими або через брак любові в родині, або в гонитві за друзями, щоб не
відрізнятися від них, отримати визнання однолітків: «Ти справді крутий!»
Інші поведінкові ризики. Настає вік, з якого
багато підлітків стають водіями на дорогах (велосипедистами, водіями мопедів і
мотоциклів). Дехто може брати транспорт без дозволу в батьків чи у сторонніх
людей. Зазвичай підлітки роблять це в компанії, підігрітій алкоголем. Настає вік
кримінальної відповідальності за деякі види злочинів, і деякі підлітки вже
можуть мати проблеми із законом.
Немає коментарів:
Дописати коментар